Pracovné stretnutie v teréne
Dňa 1.4.2009 sa členovia pracovnej skupiny pre oblasť tvorby ucelených produktov cestovného ruchu Gabriel Slivka, Pavol Szepsi, Ervin Petrik a René Petrik zúčastnili pracovného stretnutia v teréne.
Cieľom stretnutia bolo vytypovanie možných alternatív pre cyklotrasy a preverenie, prípadne posúdenie reálnosti navrhnutých trás. V prvej etape sa hľadalo najkratšie prepojenie mesta Moldava na existujúce cyklotrasy na území Maďarska. Trasy boli navrhnuté na základe satelitných snímok územia a akcia mala preveriť reálnosť trás priamo v teréne.
ÚSEK č.1
Centrum mesta Moldava – Budulovské rybníky (3,3km)
Tento úsek vedie po miestnej komunikácii – ulica Hlavná, Hviezdoslavova, Budulovská do časti Budulov- Celá trasa má asfaltový povrch.
Lokalita Budulovské rybníky je zaujímavá z pohľadu prebiehajúcich a plánovaných rozvojových aktivít. Je to vhodná lokalita na lanové atrakcie.
ÚSEK č.2
Budulovské rybníky – most cez Kaňaptu. (2,1 km)
Tento úsek vedie po spevnenej poľnej ceste ( cesta schodná aj pre osobné automobily). Bude potrebné vyriešiť napojenie areálu budulovských rybníkov na túto komunikáciu tak, aby nebolo potrebné sa vracať do obce a tam sa prejsť na tento úsek. Na základe satelitných snímkov a prieskumu priamo v teréne toto prepojenie v dlžke cca 300 m je možné realizovať od juhozápadnej časti areálu. Je tu potrebné spevniť povrch. Preverila sa tiež možnosť prechodu cez potok Čečanka a Kaňapta. Cez obidava potoky sú postavené pevné betónové mosty umožňujúce bezpečný prechod.
ÚSEK č.3
Most cez Kaňaptu – Janík (2,4 km)
Na tomto úseku sa ponúkajú dve varianty:
-
pokračovanie po spevnenej poľnej ceste, ktorej kvalita umožňuje prejazd aj osobných automobilov.
-
Pozdĺž kanálu Kaňapta na obidvoch stranách po hrádzi ktorá je v korune cca 3 m široká. Táto trasa nemá spevnený povrch a podľa našich informácii je v lete kvôli nepokosenej tráve väčšinou ťažko prejazdná na bicykli. Je potrebné vstúpiť do jednania so správcom vodného toku kvôli možnosti zabezpečenia kosenia tohto úseku v letných mesiacoch. Táto varianta trasy pozdĺž vedie mimo obec Janík smerom na Peder.
ÚSEK č.4
Janík – rybník Janík (1,9 km)
V časti trasy, ktorá vedie cez obec je kvalitný asfaltový povrch, za obcou je spevnená poľná cesta s miernym stúpaním. Rybník poskytuje možnosť rybolovu ( na povolenku). Perspektívne tu môže byť dlhšia zastávka, kde sa rámci konkrétneho produktu môže poskytnúť občerstvenie, prípadne aj dlhšiu zastávku na oddych so zabezpečením stravy ( guláš, halászlé). Je ktomu potrebné ale vybudovať určité zázemie – prístrešok, lavice, stôl, ohnisko. Toto zázemie zároveň môže slúžiť aj pre rybárov a miestnych obyvateľov.
ÚSEK č.5
rybník Janík – štátna hranica s MR ( 2,1 km)
trasa vedie po spevnenej ale málo udržiavanej poľnej ceste so stúpaním ...m na 100 m ktorá končí na štátnej hranici. Tu sa napája na cyklotrasu a zelený turistický chodník. Je potrebné presné identifikovanie smeru cyklotrás na maďarskom území a ich ďalších napojení na potenciálne trasy z územia Slovenska. Ďalšie body predpokladáme pri obci Buzica a Hosťovce.
Z uvedeného bodu je teoreticky možné viesť cyklotrasu pozdĺž štátnej hranice.
V prípade nájdenia spojnice tohto bodu s hraničným priechodom Buzica je možné prepojenie plánovanú cyklotrasu z Moldavy nad Bodvou do mesta Encs a ďalej na Erdóbénye. Vytvoril by sa takto zaujímavý stredne náročný cyklookruh vhodný na celodennú cyklotúru.
Pracovná skupina ďalej preverila možnosť vedenia cyklotrasy z obce Janík cez Žarnov, Turnianskú Novú Ves, Chorváty smerom na Hosťovce, prípadne Hidvégardó (Maďarsko).
Identifikovali sa tu zaujímavé úseky z obce Žarnov po poľnej ceste do Turnianskej Novej Vsi s možnosťou výhliadky na údolie Bodvy. Zaujímavá lokalita je samotná obec Turnianská Nová Ves s pamiatkovou zónou tradičnej ľudovej architektúry a miestnym múzeom (Tájház). Ďalším zaujímavým úsekom je stará cesta po ľavom brehu Bodvy od Hosťoviec do obce Hidvégardó. Napojenie týchto úsekov na cyklotrasu je potrebné ešte podrobne naplánovať, tak aby sme získali zaujímavé trasy s rôznymi stupňami náročnosti.
Zapísal:
Ing. Ervin Petrik Gabriel Slivka
člen skupiny predseda skupiny
Prílohy:
Prezenčná listina
Mapa navrhovanej cyklotrasy s vyznačnými úsekmi
Fotodokumentácia
—————